Om SUP

SUP – Stand Up Paddle Boarding – är en vattenbrädsport där man står på brädan och paddlar med en enbladig paddel. Vi på StandUpPadldeBoard upptäckte SUP när sporten var ett helt nytt fenomen i Sverige och vi var år 2010, när vi började vår SUP-verksamhet, bland de allra första. Sedan dess har SUP-paddlingen vuxit enormt. Idag är sporten väldigt populär och väletablerad i Sverige och det tycker vi är så roligt!

Det bästa med SUP är att det är en sport för alla. Det spelar ingen roll hur gammal eller ung du är, stor eller liten, stark eller vad du gjort tidigare – alla kan lära sig! De vanligaste all-round brädorna är väldigt stabila, vilket gör det lätt att komma igång med paddlingen och så fort du blir säker på brädan kan du paddla i alla typer av vatten. Det här gör SUP till en jättebred och väldigt originell sport. I olika vatten kan brädan användas på massor av olika sätt, så beroende på var du paddlar får du väldigt varierande paddlingsupplevelser. Att SUPa i en lugn insjö är väldigt olika erfarenheten du får av att paddla på en häftigare flod eller på blåsigt öppet hav. Oavsett som du paddlar SUP som en hobby eller som träningsform ger all typ av SUP-paddling otroligt bra träning – för hela kroppen. Främst tränas core-musklerna, benen och axlarna.

Att SUP-paddling öppnar så många dörrar och möjligheter är superhäftigt! De allra vanligaste typerna av paddling är plattvattenpaddling, touring, surf, racing, SUP-yoga och SUP-fitness, men det finns fler. Här kommer vi gå igenom de olika paddlingsformerna och vilka brädmodeller som passar bäst för olika ändamål. För olika typer av paddling finns självklart olika sorts brädor för att ge paddlaren så bra förutsättningar som möjligt. Det finns till exempel snabbare brädor för touring som är längre, smalare och lite mindre stabila, särskilda brädor anpassade för SUP-surf och bredare, mycket mer stabila brädor som passar perfekt för SUP-yoga.




Plattvattenpaddling

Plattvattenpaddling är vanligaste paddlingsformen i Sverige. Här paddlar du i lugnare vatten, i sjöar och åar, där det sällan är stora vågor. Om man främst paddlar i plattvatten passar en lång, platt bräda med spetsig för bäst. Den har bra riktningsstabilitet vilket gör att du inte behöver skifta sida med paddeln lika ofta. Samtidigt är den inte lika lättmanövrerad som en kortare bräda, som man istället söker i vågigt vatten.

Touring

Touring innebär att man paddlar en längre tur med SUPen. En touringbräda har precis som en plattvattenbräda bra riktningsstabilitet – den är lång med spetsig för, men eftersom du med touring även vill komma upp i högre fart är dessa brädor också lite smalare. Touringbrädan har samtidigt bra bärighet med stor volym för att klara både paddlare och eventuell last. Dessa SUPar har även infästning för last i fören. Eftersom touring ofta sker på öppet hav klarar brädan vildare vatten utan att bli väldigt instabil.

SUP-Yoga

SUP-yogan är den snabbast växande grenen inom SUP-paddling just nu. Att yoga på en SUP ger upplevelsen ytterligare en dimension och är ett väldigt avslappnande, fridfullt och effektivt sätt att träna balans, kroppskontroll och koncentration. Yogan i kombination med det stilla vattnet är oslagbart! När du yogar på en SUP är underlaget inte helt stabilt, vilket förstärker träningseffekten och tränar balanssinnet enormt. Brädor för SUP-yoga är stabila och därmed kortare och bredare än andra modeller. De har en stor mjuk greppyta som täcker hela brädan, vilket gör den till en stor yogamatta!

SUP-Fitness

Kombinera effektiv paddling med fitnessövningar brädan! SUP-fitness är ett otroligt effektivt sätt att träna hela kroppen. Här tränar du otroligt effektivt din styrka, uthållighet och balans på sätt som är svåra att göra på land. Det är dessutom en träningsform som samtidigt utvecklar både kroppskontrollen och koncentrationen. Brädan är densamma som för SUP-yoga. En bred och stabil bräda med mjuk greppyta på hela översidan.

SUP-Surf

Om du surfar med din SUP bör du ha en kortare bräda som liknar en klassisk surfingbräda. Bärigheten och stabiliteten bör dock vara bättre. Dessa brädor har rund för och fler fenor och de passar inte för klassisk plattvattenpaddling då de är tröga att paddla vanligt med.  

SUP-Race

Den som tävlar i speed i SUP har väldigt lätta kolfiberbrädor i klasserna 12’6 eller 14’0 beroende på distans. SUP-race avgörs både på plattvatten och i havet. På plattvatten finns dels långdistanslopp och sprintlopp. Vid race i havet paddlar de tävlande ut mot vågorna och in med vågorna där deras surf-skills också testas. Brädorna som används är väldigt smala, långa och riktningsstabila för att ge bästa fart och minimera antalet växlingar i paddelgrepp.

Medvindspaddling – Downwinder

Paddling ute till havs på stora vågor i medvind, dessa paddlare har långa brädor på 17 fot och surfar i höga hastigheter.

Forspaddling – Whitewater

Forspaddling är en svår och riskfylld typ av paddling och relativt sällsynt. Dessa paddlare är väl utrustade med skydd och har tåliga stabila brädor. Inget för nybörjare!